איך כותבים להיט?

שיעור היסטוריה מוזיקליתאיך מתמרנים בין הפופ לרוק? האם באמת היתה פעם תקופה בה “להיטי מצעדים” היו שם נרדף לאיכות? קבלו את צמד כותבי-הלהיטים המופלא, ניקי צ’ין ומייק צ’פמן. איך היו שנות ה 70 נשמעות (וגם נראות) בלעדיהם?

מתי ג’י מגלה את בריטניה וגם מגלה זהב באותה הזדמנות. וגם סקופ בסוף: השלד בארון!

לכל עשור במוזיקת הפופ יש את הגיבורים שלו, לכל בלון יש את הסיכה שתפוצץ אותו, ולכל כוכב-נולד יש את הצביקה שלו וגם את הרגע שייפול ולא נודע עוד כי בכלל היה כאן.
אבל בעוד הזמרים המבצעים הם אלו שעומדים בפרונט, אל מול מצלמות הטלוויזיה, הרי שמי שעושה את הכסף הגדול באמת הם, ברוב הפעמים, צוות ההפקה/כתיבת שירים משומן שעומד מאחורי הזמרים.

אחחח, לו רק יכלו כל כוכבי הפופ והרוק שבעולם לכתוב את להיטיהם בעצמם. אבל העובדות בשטח הן, שעל כל זמר/ת שכותב/ת את שיריו/ה בעצמו/ה, יש לפחות עשרה זמרים ולהקות שלא ניחנו ביכולת כתיבת חומרים מסחריים.

ובכן, מסתבר שלא רק בתחום הפופ קיימים דברים שכאלה, אלא גם בתחום הרוק. ואפילו הרוק הנוטה ל”כבד”. ומסתבר ששירים רבים שנכתבו ע”י הצמד צ’ין וצ’פמן, גם אתם יודעים לזמזם. ייתכן מאוד גם שחלק מהם מתנגן לכם בראש ברגע זה… ואם תבדקו את הקרדיטים לשירים באוספי להיטים משנות ה 70 סביר להניח שתיתקלו בשמותיהם פעם או פעמיים או שלוש או אפילו ארבע פעמים באוסף אחד.

כיצד קרה שצמד כותבים לונדוני הצליח, כמעט מבלי להתכוון לכך, לעצב, ולו באופן חלקי, את פני מפת הפופ-רוק של שנות ה-70? ניקי צ’ין מספר שהם עבדו ביחד זמן מה, אבל במשך רוב שנת 1971, המו”לים למוסיקה, אלה שהציעו להם השניים את תוצרתם, לא כל כך התלהבו.

ולפיכך השיג צ’ין, תוך כדי תחמנות מופלאה, את מספר הטלפון הפרטי בביתו של מיקי מוסט, גדול מפיקי בריטניה באותו זמן (פרט טריויאלי: אז עוד לא היו טלפונים סלולאריים), והתקשר אליו. “שלום מר מוסט. קוראים לי ניקי צ’ין, אתה לא מכיר אותי. אני עובד עם אחד, מייק צ’פמן, ואנו כותבים להיטים”. במונחים של היום, זה בערך כמו שמישהו חצוף במיוחד יתקשר למדונה הביתה בכדי לשאול אם היא זקוקה לרקדנים. אבל המפיק מוסט, שעם כל הנסיון שלו בתחום, למד גם שלעולם אין לדעת מה מסתתר מעבר לפינה, החליט להמר, וקבע עם הצמד החצוף פגישה לבוקר שלמחרת.

ומכאן החלו העניינים להתגלגל במהירות. מה זה במהירות? מלבד ההפקות שלו, למוסט היו גם קשרים רבים בתעשייה, ועוד לפני סוף 1971 החלו תוצאות אותה פגישה להניב פירות. הצמד אמנם כבר לא כותב יותר שירים ביחד, אבל התפוקה שלהם לאורך שנות ה-70 וקצת לתוך ה-80 עדיין מניבה תמלוגים נאים גם נכון לשנת 2008.

מה שתראו ותשמעו פה הוא, כמובן, רק קומץ נבחר מתוך עשרות הלהיטים שהצמד כתב והפיק לשלל זמרים. מן הסתם לא ניתן להביא פה את הכל. תאמינו לנו, לו יכולנו היינו מביאים פה במכה אחת את כל שיאי התהילה המוסיקלית של הצמד, אבל אז בהחלט ייתכן שזה היה גומר את הרעיונות לכתבות הבאות בתור.

אז מה היה לנו?


להקת Sweet

ונתחיל בספינת הדגל: ללהקת Sweet יצאו כבר 4 תקליטונים בשתי חברות תקליטים שונות בין השנים 1968-1971 אבל ציבור קוני התקליטים לא ממש השתכנע. בכדי להתפרנס בכבוד, הרביעיה היתה זקוקה לחומר שהרדיו אוהב להשמיע ושהקונים אוהבים לקנות, ומהר!

ללהקה אורגן מפגש עם הצמד, ומגע הזהב של צ’ין וצ’פמן העביר את הלהקה למצב של כוכבות כמעט בן-לילה, ובין סוף 1971 ועד אמצע 1974 היה קשה מאוד לפתוח טלוויזיה באירופה ואפילו בספרד או בבריטניה או ביפן, ולא להיתקל בחבורת הממתקים: בריאן קונולי בשירה, אנדי סקוט בגיטרה, סטיב פריסט בבס, ומיק טאקר בתופים.

מערכת היחסים בין הצמד שלנו ללהקה הניבה 11 להיטים, אבל בשנת 1975 חברי הלהקה למדו לכתוב להיטים בעצמם, ולפיכך נפרדו ממי שטיפח אותם, אבל שיתוף הפעולה עם רביעיית הממתקים הוא, מבחינתי, ה-פיסגה של פעילות הצמד.

[slider group=A title=”וילון מידע™ – לחצו לתמונת האלבום ומיקומי מצעדים” bstyle=”display:block”]

שנה: 1972
The Sweet – Wig-Wam Bam

מקום 4 בבריטניה
מקום 1 במדינות רבות באירופה


שנה: 1973
The Sweet – Ballroom Blitz

מקום 2 בבריטניה
מקום 1 במדינות רבות באירופה

[/slider]

New World – Tom Tom Turnaround


New World

ספינת הדגל של צמד הכותבים היו אמנם Sweet, אבל הסיפתח שלהם היה עם להקה אחרת.

שלישיית New World האוסטרלית שהו בבריטניה תקופה מסויימת, אחרי שזכו בתחרות כשרונות צעירים בה אחד השופטים היה המפיק מיקי מוסט, שכמובן לקח אותם תחת חסותו ונתן להם שירים של צמד הכותבים המבטיח שזה עתה הכיר.

הלהיט Tom Tom Turnaround, בסגנון קאנטרי, הפתיע רבים והגיע למקום ה 6 במצעד הבריטי, אבל הכיוון ה”רגוע” לא יישאר מנת חלקת של צמד הכותבים עוד הרבה זמן.

[slider group=A title=”וילון מידע™ – לחצו לתמונת האלבום ומיקומי מצעדים” bstyle=”display:block”]

שנה: 1971
New World – Tom Tom Turnaround

מקום 6 בבריטניה
מיקום גבוה גם בעוד כמה מדינות באירופה

[/slider]

סוזי קוואטרו – Can The Can


סוזי קוואטרו

סוזי קוואטרו הייתה אמריקאית שלא זכתה להצלחה במולדתה, וממש כמו עם ג’ימי הנדריקס, מפיק בריטי (מיקי מוסט במקרה שלנו) האמין שאם יביא אותה ללונדון, ניתן יהיה לעשות ממנה כוכבת. בואו נגיד שהוא חשב שגם גמדה שמנגנת בגיטרה בס שארוכה אפילו יותר ממנה, יכול היה להוות גימיק לא רע. בעלי הזיכרון הטוב שבינינו ודאי יודעים שסוזי הספיקה לשחק בסידרה Happy Days, אם כי בזיכרון הקולקטיבי של רובנו שרדה משם רק דמותו של הנרי (פונזי) ווינקלר. נו, לא הכל זוכרים.

איך שלא יהיה, בלונדון, המפיק מוסט “הלביש” עליה את הצמד שלנו, והם ש”הלבישו” אותה בתדמית העור השחור ובשרשרת להיטים שיכולה בקלות להפוך כל גמד לענק. וזה כמובן רק אחד מהם.

[slider group=A title=”וילון מידע™ – לחצו לתמונת האלבום ומיקומי מצעדים” bstyle=”display:block”]

שנה: 1973
Suzi Quatro – Can the Can

מקום 1 בבריטניה ובעוד המון מצעדים בעולם
ובאוסטרליה? מדווחים ששם היא מכרה יותר תקליטים ממה שהביטלס מכרו.
האם זה טוב או רע? תאמינו לי שאין לי תשובה.

[/slider]

Mud – Tiger Feet


Tiger Feet

הטעם של חברי להקת Mud (או “להקת בוץ” כפי שכינו אותם בישראל) בענייני לבוש ו/או צעדי ריקוד הוא ללא ספק טעון ויכוח, אבל אין עוררין על כך שהשיר הזה סיפק להם פרנסה טובה מאד.

מה שמעניין יותר מכל הוא שהשיר Tiger Feet, שהגיע לראש מצעדי הפזמונים בכמה וכמה מדינות, נכתב במקור עבור להקת Sweet (גלגלו קצת למעלה) אבל הם דחו אותו בטענה ש”הוא לא טוב מספיק”. ומה אמרו המתוקים לכשהתברר כי השיר היה ללהיט כזה ענק? בניגוד למצופה, הם טענו ש”כל מי שהיה שר את זה היה זוכה בלהיט ענק, אבל זה עדיין שיר מטומטם”.

ובאופן מעניין ביותר, הסטטוס של הלהיט הזה בבריטניה זהה לזה של “יום שישי את יודעת” בישראל, הווה אומר, ממלא את רחבת הריקודים באופן אוטומטי, עד עצם היום הזה.

[slider group=A title=”וילון מידע™ – לחצו לתמונת האלבום ומיקומי מצעדים” bstyle=”display:block”]

שנה: 1974
Mud – Tiger Feet

מקום 1 בבריטניה
ובעוד מספר נכבד של מדינות בגוש ה”מערבי”.

[/slider]

Smokie – Living next door to Alice

יש לי שיר שמעצבן אנשים, ויש לי שיר שמעצבן אנשים, ויש לי שיר שמעצבן אנשים… נכון שזה לא מספיק? אולי, אבל הכסף מהתמלוגים הוא עדיין נאה מאוד. יכול להיות שזה מה שבאמת מעצבן בסיפור הזה?


Living next door to Alice

ללהקת “סמוקי” היו שירים שכתבו בעצמם, אבל התוצאות לא נשמעו משכנעות מספיק. מה עושים? טלפון לצמד צ’ין וצ’פמן ו… כך נולד אחד הלהיטים הכי-מעצבנים-בעולם, וגם אחד מהכי מושמעים עד עצם היום הזה.

פרט מעניין הוא, שהשיר נכתב במקור עבור New World (גלגלו קצת למעלה) וגם בוצע על ידם במקור, אבל בצורה ההיא הוא לא ממש שיכנע (וגם לא עיצבן, כנראה). הזדמנות שניה, כמסתבר, עוזרת. אולי בעצם זה מה שמעצבן?

פרט מעצבן אחרון: השורה Who The F*** is Alice לא נכללה בביצוע המקורי, אבל בהחלט התווספה בביצוע מחודש משנות ה-90.

[slider group=A title=”וילון מידע™ – לחצו לתמונת האלבום ומיקומי מצעדים” bstyle=”display:block”]

שנה: 1976
Smokie – Living next door to Alice

השיר המקורי: מקום 5 ומעצבן בבריטניה
מקום 26 בארה”ב

[/slider]

Toni Basil – Mickey


Toni Basil

אחת התופעות היותר מעניינות בעולם הפופ ההפכפך קשורה לשאלה “עד כמה מוכן אדם להפוך את עורו בכדי לזכות בתהילה?”. את הזמרת-שחקנית האמריקאית טוני באזיל ודאי ראיתם כשהופיעה בתפקיד משני בסרט Easy Rider משנת 1968. אתם גם בטח זוכרים את זה בגלל שהתפשטה שם.

עוברות 10 שנים… בעצם, קצת יותר… ומסתבר שכשחושקים בלהיט שירענן את הקריירה הקולנועית שמאחוריה, גם פרעחה שמתפשטת בסרט יכולה להפוך לילדה טובה.

בשנת 1981 השיר זינק מיד לצמרות המצעדים בשני הצדדים של האטלנטי ובכל העולם, אך בעוד התמלוגים השמנים זורמים אל הצמד צ’ין וצ’פמן, זה היה הלהיט הראשון והאחרון שאי פעם נרשם לזכות טוני באזיל.

[slider group=A title=”וילון מידע™ – לחצו לתמונת האלבום ומיקומי מצעדים” bstyle=”display:block”]

שנה: 1981
Toni Basil – Mickey

מקום 1 בבריטניה ובארה”ב

[/slider]

Tina Turner – Better Be Good To Me


Better Be Good To Me

הלהיט הגדול האחרון מבית היוצר של הצמד שלנו ניתן לטינה טרנר (אין צורך להציג, נכון?) בשנת 1983, ונכלל באלבום ה”קאמבק” שלה, Private Dancer, שהחזיר אותה בשוונג אחד אדיר לתודעת העולם, אחרי שנים של הזנחה וסמים.

האלבום אכן מוצלח מאוד, אם כי רוב הלהיטים שיצאו ממנו נכתבו ע”י יוצרים אחרים (ולפיכך הם סיפור להזדמנות אחרת). לא משנה, ההשוואה בין איכות השירים השונים עדיין עומדת בכבוד.

[slider group=A title=”וילון מידע™ – לחצו לתמונת האלבום ומיקומי מצעדים” bstyle=”display:block”]

שנה: 1983
Tina Turner – Better Be Good To Me

מקום 5 בארה”ב… וגם פרס גראמי.

[/slider]

ועכשיו, הגיע הזמן להפתעה שהבטחנו בהתחלה: השלד בארון!

Warwick – Let’s get The Party Going

שירים יפים יש המון המון, אבל קידום מכירות הוא גורם מכריע. ווריק רוז היה חבר של מייק צ’פמן, ולכן היה אך טבעי שהצמד יעשה לו ג’סטה.

התקציב להפקה היה ללא רבב, חברי “סמוקי” שרו קולות רקע וגם ניגנו, התקליטון יצא בלייבל RAK של מיקי מוסט, שהוציא גם את תקליטיהם של 4 אמנים אחרים שמוזכרים פה, אבל הפעם, מה לעשות, לא יצא מזה להיט. זהו שיר יפה יפה יפה, שהגיח לאויר העולם בשנת 1975, ויש בו את כל האלמנטים הדרושים. הוא מריח כמו להיט, הוא חתיך כמו להיט, יש לו טעם של להיט והוא גם נשמע כמו להיט, אבל מה לעשות, רק מספר קטן מאוד של אנשים קנו אותו.

בדרך כלל, יציאות מסוג “אופס, פיספסנו” שכאלה נידונות לשכחה, אבל לא אצלנו. מכיוון שיש בעולם אספני תקליטים, השלד לא יכל להישאר בארון זמן רב מדי ובראיון משנת
2002 ניקי צ’ין הגיב על כך באמרו “כן, זה לא הלך… אז מה שנותר לעשות היה לשים את זה בצד ולהמשיך הלאה”.

הזדמנות שהוחמצה? לדעתי כן. ולדעתכם? יש קובץ-קול, אתם מוזמנים לשפוט.

[audio:http://www.omemo.co.il/radio/archive/lo_higia_warwick.mp3]

נהנתם? רוצים עוד? את הפרק הראשון של לא הגיע לישראל תמצאו ממש כאן,
ואילו את הפרק השני כבר תוכלו למצוא כאן.