האוליגרך שהפך לג’יימס בונד

רומן אברמוביץ’ הוא אחד האנשים העשירים בתבל. האוליגרך היהודי-רוסי בן ה-42, שעשה את הונו העצום מעסקי נפט, מוערך כבעל הון אישי של 23.5 מיליארד דולר והוא נמצא כיום במקום ה-15 ברשימת עשירי העולם.

אחד מהדברים הידועים ביותר על אברמוביץ’ הוא הצעצועים הרבים שהוא נוהג לרכוש לעצמו. חוץ מקבוצת הכדורגל צ’לסי, מטוס בואינג 747, מטוס איירבאס A360 וצי של עשרות מכוניות, מחזיק רומן גם בארבע יאכטות משלו, כשהאחרונה יצאה להפלגת הבכורה שלה השבוע. מדובר למעשה בספינה באורך 170 מטר, העונה לשם “Eclipse” (ליקוי ירח), כשעלות בנייתה הסתכמה בלא פחות מ-1.2 מיליארד דולר, מחיר כמעט כפול ממה ששוער בתחילה ע”י המהנדסים (שוודאי יפוטרו בקרוב).

Pelorus, אחת מארבעת היאכטות של אדון אברמוביץ
Pelorus, אחת מארבע היאכטות של אדון אברמוביץ

מי שיקפוץ לבקר על היאכטה יוכל להנות משני מנחתי הליקופטרים, שתי בריכות שחייה אולימפיות, מסכי קולנוע באורך 1.8 מטרים בכל אחד מתאי האורחים, מיני-צוללת שיכולה להתנתק מהיאכטה ואף חלונות חסיני-ירי, שאמורים להגן על הנוסעים מפני מתקפת שודדי ים, שמשום מה התרבו לאחרונה.

כנראה שהייתם מצפים שמישהו עם כזה טעם ראוותני, לא יירתע מקצת חוסר פרטיות. אולם מסתבר שלצד כל הצעצועים והגאדג’טים היקרים שכבר נמצאים על היאכטה, החליט אברמוביץ’ להוסיף עוד פרט יקר וייחודי נוסף – “חליפת מגן” נגד צלמי פפראצי. הרעיון מבוסס על עשרות קרני לייזר שסורקות באופן רציף את הסביבה בה משייטת היאכטה. במידה ואחת הקרניים מזהה חפץ שמכיל חיישן CCD (שהוא בעצם המנגנון הבסיסי עליו נשען כל עולם הצילום הדיגיטלי), משגרים הלייזרים אלומת אור ישירה לאיזור בו נקלט החיישן ולמעשה מונעים כל אפשרות של צילום.

אברמוביץ והדייט שלו על היאכטה, בדיוק מה שהוא רוצה למנוע מכם לראות.
אברמוביץ והדייט שלו על היאכטה, בדיוק מה שהוא רוצה למנוע מכם לראות.

ממסמכים שהגיעו למערכת אוממו מסתבר שהמערכת לא עובדת כל הזמן, על מנת לאפשר גם לאורחים רגילים לקחת תמונות מהבילוי אצל רומן.

המערכת נכנסת לפעולה רק כאשר אחד השומרים מודיע על נוכחות אפשרית של נפיראטים מעולם הצילום, כלומר צלמי הפפארצי, מרחרחים באיזור.

למרות שזה נשמע מאוד מרשים, אנשי הפרסום והרכילות מתלהבים הרבה פחות. מגזין הצילום הגדול בבריטניה, Amateur Photographer, פנה לאחד מעורכי הדין הבכירים במדינה כדי לברר את הסוגיה המשפטית בהקשר של הריסת תמונות וציוד מרחוק. לטענתו, הצדק עם הצלמים. “כל התעסקות עם סחורה וציוד של מישהו אחר, ולמעשה שינוי המצב הרצוי שלהם, מהווים חדירה למרחב הפרטי. החוק מאפשר לצלם לתבוע פיצויים עבור הנזק שנגרם לו, גם אם מדובר רק בניסיון בלבד, ללא פגיעה ממשית”.

לקראת סיום הכתבה, נדמה היה כי עורך הדין קצת התלהב יותר מדי מסרטי ג’יימס בונד, “אני חושש שאקדחי הלייזר”, סיכם בעודו מגלגל סיגר בפיו, “יכולים לגרום לנזק הרסני לתמונות, לציוד, למצלמה ובעיקר, ידידיי, לצלם עצמו”.