לרוץ לספר לחבר’ה

רשת חברתית?
רשת חברתית?

הרשתות החברתיות הן כבר מזמן הדבר החם בשטח. האתרים הגדולים ביותר בתחום כיום הם Myspace עם 67 מיליון משתמשים רשומים והמתחרה הישיר שלו, Facebook, עם 38 מיליון משתמשים רשומים.

Myspace הפך להיות כוח כל כך משמעותי באינטרנט, עד שלאחרונה צצו שמועות ש-Yahoo הציעו ל-Myspace להתאחד בתמורה ל-25% ממניות יאהו. להזכירכם, יאהו הוא (עדיין) אתר התוכן הגדול והרווחי ביותר בעולם.

בשנה האחרונה נכנס לשוק שחקן חדש ומפתיע – Twitter. טוויטר אמנם קיים רק שמונה חודשים באוויר האינטרנט, אבל כבר הצליח להשיג לעצמו לא פחות מ-94,000 משתמשים רשומים. מה הרעיון? טוויטר מאפשר לכל אחד לכתוב הודעות קצרות, עד 140 אותיות, על מצבם הנוכחי. אם עד עכשיו הייתם מעדכנים את הסטטוס שלכם פעם-פעמיים ביום, עכשיו אתם מוזמנים לעדכן את מצבכם כל שניה וחצי. טוויטר מאפשר לכם לבלבל את השכל במגוון דרכים: דרך האתר שלו, דרך תוכנות מסרים מיידים (סטייל Google Talk) או דרך הסלולרי. הכוח של טוויטר הוא באפשרות הצגת כל ה”טוויטים” שלכם בעמוד הבלוג או כל מקום שתרצו, ובסופו של דבר להציג את לוח הזמנים עם השטויות שכתבתם.

“כלים כמו טוויטר”, אומר פיט בלקשאו, אנליסט בכיר בחברת נילסן באזמטריקס (הבוחנת טרנדים והשפעות דעת קהל), “ממלאים את הצורך שלנו להשתמש בסלולרי ובאינטרנט כדי להשאר עוד יותר מקושרים ממה שאנחנו היום. אין שום דבר מיוחד בידיעה שאיזה בחור תאילנדי אכל סוכריות לפני 3 דקות, אבל כן יש משהו מיוחד בעובדה שאתה יכול לדעת את זה”.

כמו בסיפור הסינדרלה של יוטיוב, גם טוויטר הוא כורח שנהיה אבי ההמצאה. ביז סטון, אחד מהמייסדים של האתר, סיפר שבסך הכל הוא וחבריו רצו ליצור שירות שיאפשר להם להיות מקושרים אחד עם השני. ברגע שהוציאו את זה החוצה, התחילו להצטרף חברים, וחברים של חברים, וחברים של חברים של חברים. בסופו של דבר, הגידול והפרסום הגיעו באופן טבעי.

היכולות האמיתיות של טוויטר


ליאו לפורטה, כתב טכנולוגיה, מגלה את Twittervision.

מסתבר שהכוח האמיתי של טוויטר מתגלה כשמצרפים את העדכניות שלו יחד עם אפליקציות אחרות לא פחות חזקות. דיוויד טרוי, מתכנת עצמאי מארה”ב לקח את טוויטר וחיבר אותו ל-Google Maps. החיבור, שנקרא Twittervision יצר סוג של שומר מסך שמדגים את הכוח והדינמיות של הרשתות החברתיות. בכל כמה שניות מופיעה בועה עם שם המשתמש, מיקומו הפיזי בעולם ומה הוא עושה בשניות אלה ממש. בזמן כתיבת שורות אלה, מישהו במלזיה מרגיש שהוא עצוב, מישהי באורלנדו עוזבת את הבית ובאמסטרדם מישהו התמסטל בספריה העירונית. לשירות יש כבר מעל 45,000 משתמשים רשומים.

אבל הגאונות האמיתית של אפשרויות החיבור בין אפליקציות, לפחות לבינתיים, הוא החיבור שעשה (שוב) דיוויד טרוי עם טוויטר, פליקר (שירות שיתוף התמונות שנרכש ע”י יאהו) ו-Google Maps. מה התוצאה? Flickrvision – כל תמונה חדשה שנכנסת ל-Flickr מוצגת ע”ג מפת העולם של גוגל. כשאתה יכול לראות בעצמך תמונה שמישהו צילם לפני מספר שניות, זה כבר באמת ממכר.